Урок №29 Дата:____________ 6 клас
ТЕМА ОСНОВНІ ФОРМИ РЕЛЬЄФУ ЗЕМЛІ. ГОРИ
Мета:
навчальна мета
актуалізувати знання про основні форми рельєфу Землі; ознайомити із
класифікацією гір за різними критеріями;
розвивальна мета: вміння знаходити гори на фізичній карті та
виявляти їхні особливості; розвивати дослідницький підхід до вивчення різних
форм рельєфу, аналітичне мислення;
виховна мета: самостійність, акуратність, працелюбність.
Обладнання: фізична карта півкуль, фізична карта
України, комп’ютер, проектор, мультимедійна презентація «Гори», контурні карти,
свытлини вершин Українських Карпат
Тип
уроку:
комбінований.
ХІД
УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Доброго дня учні. Сьогодні на урок до нас завітав у
гості Смартфон. Прийшов він не з «пустими руками».
Тож починами урок. А наш гість просить нас бути
Уважними
Розумними
Організованими
Кмітливими
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Прогноз
погоди від Смартфона ( учитель заздалегідь готує прогноз погоди для
календарних спостережень, як варіант можна прямо з Смартфона зазначити погоду в
потрібний момент)
Прийом
«Картографічна розминка»
На окремих аркушах паперу,(бажано наліпках) написані
назви рівнин, що були вивчені на попередньому уроці. Завдання учнів визначити
де знаходиться вказана рівнина, показати та наліпку-листок прикріпи на карті.
АМАЗОНСЬКА
НИЗОВИНА
|
МЕКСИКАНСЬКА
НИЗОВИНА
|
БРАЗИЛЬСЬКЕ
ПЛОСКОГІР’Я
|
СХІДНОЄВРОПЕЙСЬКА
РІВНИНА
|
ЗАХІДНОСИБІРСЬКА
РІВНИНА
|
ПРИЧОРНОМОРСЬКА
НИЗОВИНА
|
СЕРЕДНЬОСИБІРСЬКЕ
ПЛОСКОГІРЯ
|
Прийом
«Вірю — не вірю»
1.
Чи вірите ви, що в Україні велику площу займають височини?
2.
Чи вірите ви, що всі рівнини на фізичній карті зображені зеленим кольором?
3.
Чи вірите ви, що дно давнього моря може стати рівниною?
4.
Чи вірите ви, що у формуванні Придніпровської низовини «брала участь» річка
Дніпро?
5.
Чи вірите ви, що Амазонська низовина найбільша за площею в світі?
6.
Чи вірите ви, що на кожному материку розрізняють низовини і долини?
7.
Чи вірите ви, що за висотою рівнини поділяють на низовини, височини і гори?
8.
Чи вірите ви, що формування рельєфу тісно пов’язане з будовою земної кори?
9.
Чи вірите ви, що великі низовини в Україні – це Придніпровська , Польська,
Причорноморська?
10.
Чи вірите ви, що до найбільших форм
земної поверхні належать материки та океанічні западини?
Прийом
«Проблемне питання»
Як
видно з «Фізичної карти України», майже вся територія нашої країни рівнинна.
Чим це можна пояснити?
IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ
ДІЯЛЬНОСТІ
Прийом
«Приваблива мета»
Відомий
поет і співак Володимир Висоцький в одній своїй пісні написав такі рядки:
«Лучше гор могут быть только горы, на которых еще не бывал». Багато
альпіністів, які підкорили гірські вершини, стверджують, що немає нічого
прекраснішого у світі, ніж застигла краса німотних гірських вершин. Тож,
незважаючи на постійні небезпеки, вони знову прагнуть підкорити нові недоступні
висоти.
Чим же
так приваблюють їх гори? Ми з вами народились і живемо серед гір, тому можемо
сприймати все це як належне. Однак неповторна краса манить людей знову і знову.
Сьогодні на уроці ми спробуємо розгадати деякі
загадки природи, з’ясувавши, як утворюються гори, які процеси беруть участь у
їх формуванні, де на Землі можна побачити найвищі гірські вершини.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Гори та
їхня класифікація (демонстрація
слайдів із зображеннями різних гірських систем, робота з текстом підручника)
Гори
—
ділянки земної поверхні, що високо підіймаються над прилеглими рівнинами та
мають сильно розчленований рельєф.
Вони
утворюються в результаті взаємодії рухомих літосферних плит у місцях їхнього
зіткнення.
У
тектонічному відношенні гори, як правило, відповідають поясам складчастості.
Класифікація гір
За висотою
|
За походженням
|
За будовою
|
За віком
|
Низькі (до 1000 м);
Середні (1000–2000 м);
Високі (понад 2000 м)
|
Тектонічні (утворюються внаслідок рухів літосферних
плит);
Вулканічні (пов’язані з процесами вулканізму)
|
Складчасті (товщі гірських порід, зм’яті у складки
різної величини);
Брилові (менш податливі породи кори розтріскувалися
на блоки, які рухалися один уздовж іншого)
|
Молоді (утворилися в останню альпійську епоху
горотворення та продовжують формуватися);
Старі (утворилися в більш давні геологічні епохи)
|
Прийом
«Мої дослідження»
Щоб уявити, як утворюються складки земної кори,
візьміть кілька зошитів у м’якій обкладинці і поступово стискайте їх з обох
боків руками доти, доки зошити не зімнуться у складки. Приблизно те саме
відбувається з осадовими породами, які стискаються, утворюючи гірські хребти
Прийом «Цікаві факти»
Вважають,
що чим вище піднімаються гори, тим більше вони руйнуються. Насправді
висота гір залежить від виду гірських порід, які їхній складають, та швидкості
піднімання (зростання гір). Гори, складені нестійкими породами (піщаник та
ін.), швидко руйнуються і, незважаючи на їхній «молодий вік», мають округлі
вершини та є відносно невисокими.
Гори,
складені переважно гранітами, можуть здійматися на висоту до 10 тис. м. Згідно
з розрахунками, для того щоб гори зруйнувалися та на їхньому місці утворилася
рівнина, необхідно близько 22 млн років.
Найвищою
горою суходолу є Еверест (8850 м), названа так на честь керівника
індійської топографічної служби англійця Джорджа Евереста. Друга назва гори — Джомолунґма,
перекладається як «Богиня-мати світу» або «Мати богів Землі». Але абсолютно
найвищою точкою на Землі є не Джомолунґма, а «землеводна» Мауна-Кеа («Біла
гора») на Гаваях. Якщо вимірювати її від підводної основи (глибина 6 тис. м) до
вершини, то її загальна висота становить 10 203 м, з яких лише 4205 височать
над рівнем моря. Мауна-Кеа — це згаслий вулкан.
З
давніх часів у горах жили люди, пристосовуючись до їхніх складних природних
умов. Археологи знаходять малюнки давніх людей на висотах понад 3 тис. м. У
горах будували не тільки сільські населені пункти, але й міста. Давня столиця
інків Мачу-Пікчу розташовувалася в Андах на висоті 2450 м. В Андах на висоті 5
тис. м до наших часів збереглися ділянки Царської дороги, побудованої інками ще
задовго до відкриття материка європейцями. Довжина цієї вимощеної дороги
становила понад 5 тис. м, а ширина — до 8 м.
Сучасна
столиця Мексики Мехіко лежить на висоті 2240 м, столиця Еквадору — Кіто — на
висоті 2818 м. З давніх-давен через гори проходили торговельні шляхи;
наприклад, Великий шовковий шлях пролягав через Памір, а караванний шлях з
Індії в Тібет — через Гімалії. Через знамениті альпійські перевали Сен-Ґотард і
Сен-Бернар лежали дороги між країнами Європи.
Прийом «Нотатки до теми»
Ø
500 млн років тому Північна Америка та Європа були частиною давнього
континенту, на якому внаслідок руху
літосферних плит виникли гори. Пізніше північна Америка відкололася від Європи.
При цьому єдиний гірський масив був розірваний і опинився по різні боки
Атлантичного океану. Нині він представлений Скандинавськими горами в Європі та
горами Аппалачі і Північній Америці.
Ø
У ХІІІ–XVI ст. монахи одного з монастирів на перевалі Сен-Бернар у
Швейцарських Альпах вивели відому породу
собак-рятівників — сенбернарів. Вони знаходили подорожніх, які заблукали, та
рятували їх, зігріваючи своїм теплом.
Ø Гори завжди приваблюють спортсменів —
туристів, лижників. У 1786 р. була
вперше підкорена найвища вершина Альп — гора
Монблан (4807 м), і тоді вид спорту — підняття на вершини — отримав назву
альпінізм. У 1953 р. житель Непалу Норгей Тенцинг і громадянин Нової Зеландії Едмунд Хілларі підкорили «третій полюс Землі» —
Джомолунґму.
Практична робота №
4 (продовження)
Позначення
на контурній карті найбільших гірських систем світу.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Прийом
«Міні-практикум»
1)
Знайдіть гірські системи на фізичній карті світу та України і назвіть їх.
2)
Визначте їх особливості відповідно до класифікації.
3)
Визначте географічні координати Говерли та Роман-Кош.
Прийом
«Експрес-тест»
1. Українські Карпати та Кримські гори за
висотою належать до гір:
А високих; Б
середніх; В низьких.
2. Найвищими горами у світі є:
А Кавказькі; Б
Гімалаї; В Анди.
3. Молоді гори зазвичай мають вершини:
А гострі; Б
округлі; В пласкі.
4. Переважну частину території України займають:
А гори; Б
плоскогір’я; В рівнини.
5. На фізичній карті гори зображують відтінками
кольору:
А зеленого; Б
жовтого; В коричневого.
VI. ПІДСУМКИ УРОКУ
Прийом «П’ять речень»
1.
Рельєф поверхні Землі надзвичайно різноманітний.
2.
Найбільші його форми — материки та западини океанів.
3.
Виділяють дві основні форми рельєфу: гори та рівнини.
4.
Вони різняться за багатьма характеристиками: за висотами над рівнем моря,
віком, способом утворення тощо.
5.
Територія України переважно рівнинна, на заході країни розташовані
середньовисотні гори Карпати, на півдні — Кримські гори.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1.
Опрацювати § 28
2.
Знайти в Інтернеті інформацію про походження Карпат і Кримських гір.
Немає коментарів:
Дописати коментар